lisannegutink.reismee.nl

Bezoek!

Afgelopen week was het een andere week dan normaal, ik had namelijk voor het eerst sinds ik hier ben bezoek uit het thuisland. Mijn moeder en tante kwamen even van de Spaanse sfeer en van het Spaanse weer genieten. En natuurlijk kwamen ze ook naar Granada om mij te bezoeken. Voor beide was het de eerste keer dat ze in Granada waren, dus ik als echte granadina, toverde mezelf deze week om als hun personal gids. Vrijdagmiddag kwamen ze aan, dus we hebben lekker rustig aan gedaan door eerst naar mijn huisje te gaan en de hoeveelheid spullen die van het thuisfront meegenomen zijn te dumpen om daarna ergens wat te gaan drinken op een terrasje, want ja het was superlekker zomers weer. Het was heel fijn om weer even lekker Nederlands te kunnen praten en niet de hele tijd hoeven na te denken hoe ik dat ook alweer zeg, of wat dat ene woord ook alweer was in het Spaans. Enfin, na het drankje heb ik ze nog even wat van het centrum laten zien en toen was in het inmiddels alweer tijd (nederlandse tijd) voor een hapje, want ja mijn ritme is nog steeds verstoord en ik eet nog steeds niet eerder dan half 10. Na weer lekker bijgekletst te hebben was het tijd om naar huis te gaan, want de volgende dag stonden Nerja en Frigiliana op de planning.

De volgende dag hebben we de auto opgehaald, die we hebben gehuurd voor 3 dagen om wat van Andalusië te kunnen zien. De eerste dag zijn we eerst naar het superschattige dorpje Frigiliana geweest, dat bestaat uit alleen maar witte huisjes met heel veel bloemen op het balkon, voor de deur of waar dan ook. Na Frigiliana zijn we doorgereden naar Nerja, waar zonder dat we het wisten, Fería was. Oftewel een supergezellige sfeer waar bijna alle vrouwen in hun traditionele flamenco jurken rondliepen en de mannen net in pak. Het was een groot feest in het centrum van Nerja met allerlei activiteiten, waaronder een flamencoshow.

Daarnaast zijn we ook nog de ene dag naar Sevilla en de andere dag naar Ronda gegaan met de auto, wat nog behoorlijk ver rijden was, maar zeker de moeite waard. Helaas hadden we met allebei de steden, en dan voornamelijk met Ronda slecht weer (lees: voornamelijk bewolkt met een buitje). Maar dat slechte weer mocht natuurlijk de pret niet bederven, want het was nog steeds veeeel beter en veeel warmer dan in Nederland. Na lekker de toerist te hebben gespeeld en de hoogtepunten te hebben gezien van beide steden, oké bijna alle hoogtepunten, in Sevilla stond er helaas een megalange rij voor zowel de kathedraal als voor het Alcázar wat heel erg jammer was, was het dus tijd om de auto weer in te leveren en wat van de stad Granada te zien.

Hoe slecht weer we hadden in Sevilla en Ronda, zulk goed weer hadden we in Granada. Heerlijk weer met volop zon en blauwe lucht met af en toe een wolkje en zo rond de 25 graden, oftewel zomer! Dus hop die korte broeken en jurkjes uit de kast en genieten van het lekkere weer naast de 10000en kilometers lopen door de stad om naar alle prachtige uithoeken van Granada te gaan. Want ja de mooiste plekjes zijn nu eenmaal HE-LE-MAAL bovenin. En alsof we al niet genoeg gelopen hadden in de andere steden waar we waren geweest. Lopen, wat is dat? Deze ‘vakantie’ bestond dus, zoals ik al zei, gelijk aan heel veel lopen. En dan niet veel lopen zoals in Nederland, nee, veel lopen zoals berg op, berg af. Granada bestaat nu eenmaal uit veel hellingen, steile hellingen. Goed voor de bil- en beenspieren zeg ik zo.

Maar de afgelopen dagen, toen het dus heerlijk zomers weer was, hebben we zo’n beetje alles gezien van Granada. En Granada kent superveel supermooie plekjes. Vooral de uitzichtpunten zijn echt stuk voor stuk pareltjes. En dan vooral Sacromonte waar je even heerlijk tot rust kan komen met een adembenemend uitzicht over én het Alhambra én de wijk Albaícin met de witte huisjes en nauwe straatjes waar je zo heerlijk kan ronddwalen en verdwalen. Ook het Alhambra zelf is natuurlijk dé plek waar je de meest mooie foto’s kan maken, en foto’s blijft maken zoals mijn moeder en tante zeiden. Want ja het is echt heel mooi daar, en dan vooral Palacio de Nazaríes met de Arabische invloeden.

Naast het bezichtigen van alle mooie en mustsee plekjes, hebben we natuurlijk ook de Spaanse keuken geproefd: tapas, paella, vis, tapas, tapas. We hebben dus heel veel tapas gegeten, want ja wat is er nou lekkerder dan tapas buiten Paella en vis? Tapas dus, haha! En dan ook nog het geweldige idee hier in Granada van een drankje met een hapje erbij, GRATIS ETEN heeuh. Ondanks dat er duizenden heerlijke tapastentjes zijn hier in Granada, konden mijn moeder en tante de drang niet weerstaan om steeds weer terug te keren naar hun favo tentje op hun favo pleintje (lees: het toeristische pleintje). Toch is het me gelukt om ze ook kennis te laten maken met andere tentjes en daar waren ze ook erg blij mee, want daar was het eten namelijk ook wel erg lekker.

Aan alle vakanties komt een eind, en zo ook aan die van mijn moeder en tante. Na een week de toerist uitgehangen te hebben, weer lekker Nederlands kunnen ouwehoeren, van het heerlijke zomerse weer genoten te hebben, was het dan helaas echt tijd om weer afscheid te moeten nemen van mijn moeder en tante. Maar het was wel een superweek waarin we heel veel mooie plekjes hebben bezocht, heel veel gelopen hebben en heel lekker gegeten hebben.

Reacties

Reacties

Elly

We hebben een superweek gehad met heeeeel veel zien, lopen, tapas, maar veeeeel te kort. Het was heel fijn om je weer even te kunnen knuffelen en om te zien dat het heel goed met je gast. Je heb je draai gevonden en bent daar als een vis in het water. Ik kon mijn oren niet geloven hoe goed jij Spaans praat, fantastisch! Ik zie je over twee maanden, kijk er nu al naar uit. Xxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!